Demirlemede önemli noktalar...Ve Bosa Kilit kullanılması..

Irgatlar ve vinçler yük kaldırır ancak darbe kaldırmazlar.

Yazı ve fotoğraf alıntıdır..
Teşekkürlerimizle..Sn. Haluk IŞINDAĞ / www.denizce.com 



Eğer kıç koltuğunuzu vinçlerinizden yararlanarak toplamışsanız, işi bitince yükü vinçten koçboynuzu veya baba-lara aktarın.
Irgattaki zincir özellikle rüzgarlı havalarda teknenin yanal dönüşlerinden ve sağnak darbelerinden dolayı gerilir. Irgat ana eksenine zarar verebilir. 

Tüm bunları önleyebilmek için "Bosa" kilidi vurmakta yarar vardır.

Takılışı, çözülüşü, gerektiğinde ayarı değiştirilmeden çözülüp demir konumu değiştirilip tekrar yine saniye mertebesinde takılabilmesi, zincirin loçasında her tür işleme hazır beklemesi nedeniyle önerim; r
esimde gösterilen biçimdeki "Bosa Kilit"lerinin kullanılmasıdır.
Bağlantısı güverte altındaki ayak kumandaları güvenlidir. Altın kontaktörlü olsa dahi el kumandaları, hele takıp-çıkartma zorunluğu varsa eğilme, kırılabilme ve oksitlenme riskine açıktır.
Zincir sayaçları pahalı ve genelde yukarıdaki - diğer nedenlerden dolayı bozulmaya yatkındır. Kumandaların sadece sayaç niteliğinden yararlanmak için korunaklı biçimde dümen başına alınması yararlı olabilir.

Zincir saymak için en güvenli yol, ırgatın 30 saniyede kaçmetre bıraktığının bilinmesidir.

Dikkat !!! 

* Toplayamayacağınız demiri atmayın
* Güvenli en sığ yeri tercih edin.
* Salınım yarı çapında (Toplam zincir uzunluğu - derinlik + tekne boyu) çapariz olmamalıdır (sığlık, başka tekne...)
* Saçak altın "çok yakın" bölgelerde tekneler... Sağnak yapısına göre farklı yöne dönebilirler. DİKKAT...!
* Özellikle demir toplarken ve atarken motor en az 1500 devirde çalıştırılmalıdır
(1500 devirde elektrik üretmeyen dinamo neredeyse yoktur)
20 metreden daha az zincir bırakmayınız.
Yelkenli ve havaleli teknelerin kaloma miktarı en az "5" katı olmalıdır.
* Demirleme bölgesi, önceden iskandil edilmeli ve dip yapısı ve oluşumu belirlenmelidir.

* ÖNEMLİ: Rüzgara baş verilmeli demir bırakılmalı ve "hiç zorlamadan" rüzgar yönüne kaçarak demirin serilmesi sağlanmalıdır.

* Tornistan (Turn to astern) ile zincir + demirin sınanması ancak bundan sonra yapılmalıdır. Aksi halde özellikle erişte zeminlerde çok rahatlıkla hiç istemediğiniz bölgelere doğru uzaklaşabilirsiniz.
* Çok salınan teknelerde Bumba uçuna, Balançina yönüne üçüncü ucu yine bumbaya bağlı küçük bir (uzun kenar = en çok 1/3 bumba) rüzgar dümeninin kullanılması yararlıdır.

Halat koç boynuzuna geldiği yönün zıt başından "asla yatay döndürmeden" sekiz yaparak bağlanmalı, sürtünme gücü yeterli halatlarda "1" diğerlerinde "2" kazıkbağı ile bağlanmalıdır. Bedenin kalanı tekrar volta edilerek hızlı eylem gereken durumlara çapariz yaratılmamalıdır. 
Motor, doğa şartlarından etkilenmeyecek biçimde kumanda edilmelidir.


Rüzgarlarınız kolayına, pruvalarınız hep neta olsun...


Yazar

Çiğdem Tepecik

Yazara ilişkin bilgilere, "Biz Kimiz" kısmından ulaşabilirsiniz..

0 yorum :